Kost och hälsa

Förskolan serverar näringsriktig och varierad mat som lagas på plats. Vi följer livsmedelsverkets riktlinjer i måltidsmodellen. Vi inspirerar och erbjuder barnen till att våga smaka nya maträtter.

Foto: Mostphotos

Koststrateg, inspirationsmatsedel och kockmöten

I kommunen har vi en central koststrateg som drar upp de huvudsakliga riktlinjerna för arbetet med maten utifrån Livsmedelsverkets rekommendationer.

Två gånger per termin träffar hon kockarna på förskolorna och inspirerar med nya tankar, trender och rön. Det är också hon som tar fram den så kallade "inspirationsmatsedeln". I den är huvudingredienserna givna – till exempel kyckling och ris – medan själva receptet är valfritt. Det gör kockarnas jobb betydligt mer stimulerande.

Alla förskolans kockar får återkommande utbildningar inom kost och hälsa och måltiderna ses en viktig del av barnens förskoledag. All mat lagas på plats.

Tack vare kommunens satsning på maten i förskolorna har många av dem nästan nått det gröna målet, att hälften av råvarorna ska vara ekologiska.

Senast uppdaterad: 24 maj 2018